29 دسامبر 2023- تیمی از شیمیدانان، دانشمندان پلیمر و متخصصان دارورسانی در دانشگاه ژجیانگ، با همکاری دو نفرمحققان دانشگاه کارولینای شمالی در چپل هیل ، نوعی انسولین "هوشمند" تولید کردند که پس از آزمایش بر روی موش ها و مدل های مینی خوک با موفقیت سطح گلوکز خون را تا یک هفته پس از یک بار تزریق، تنظیم کرد.

این گروه در مقاله خود که در ژورنال Nature Biomedical Engineering منتشر شده است، نحوه ی تولید انسولین جدید خود، نحوه عملکرد آن و عملکرد آن را هنگام تزریق به موش های دیابتی و مینی خوک ها شرح داده اند.

دیابت نوع 1، یک بیماری مزمن است که در آن لوزالمعده انسولین بسیار کمی تولید می کند یا اصلاً انسولین تولید نمی کند. درمان افراد مبتلا به این بیماری شامل رژیم غذایی اصلاح شده و تزریق منظم انسولین است. بسیاری از بیماران دیابتی مجبورند بیش از یک بار در روز به خود انسولین تزریق کنند، که کاری دردناک و دشوار است - پوست در محل تزریق به مرور زمان سفت می‌شود که فرو کردن سوزن را در پوست دشوار می‌کند.

به دلیل چنین مشکلاتی، محققان پزشکی به جستجوی گزینه های درمانی جدید ادامه داده اند. در این تلاش جدید، تیم تحقیقاتی نوعی انسولین تولید کرده است که با عوامل خاصی در بدن واکنش می دهد و امکان کنترل خودکار سطح گلوکز در خون را برای مدت طولانی فراهم می کند.

انسولین هوشمند جدید، شکل اصلاح‌شده‌ای از انسولینی است که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرد- محققان اسید گلوکونیک را به آن اضافه کرده‌اند که وقتی به بدن تزریق می‌شود، با پیوند با مواد شیمیایی در خون به یک کمپلکس تبدیل ‌شود. چنین کمپلکس هایی منجر به گیر افتادن انسولین در داخل یک پلیمر طبیعی می شوند و این منجر به تغییر در سیگنال دهی می گردد، به طوری که مقادیر مختلفی انسولین بسته به سطح گلوکز خون از این کمپلکس آزاد می شود. تیم تحقیقاتی دریافت که این نوع انسولین این امکان را فراهم می کند که انسولین بیشتری به طور خودکار در هنگام نیاز (مانند بعد از غذا) و در صورت عدم نیاز، انسولین کمتری به خون آزاد شود.

محققان انسولین اصلاح شده خود را روی سه مینی خوک و پنج موش که همگی برای دیابت مهندسی شده بودند، آزمایش کردند. به دو مینی خوک  دوزهای بالایی داده شد، در حالی که به سومی دوز پایینی از این انسولین تزریق گردید.

محققان با نظارت بر حیوانات مورد آزمایش در هفته‌های بعد متوجه شدند که مینی خوکی که دوز پایین دریافت کرده بود، ثابت‌ترین تنظیم گلوکز را در مقایسه با سایر مینی خوک‌ها که دوز بالایی دریافت کرده بودند و همچنین در مقایسه با مینی خوک‌های گروه کنترل که روزانه انسولین استاندارد دریافت می‌کردند، نشان داد.

محققان گفتند: این یافته‌ها نویدبخش نوع جدیدی از درمان برای بیماران مبتلا به دیابت نوع یک است. آنها به آزمایش انسولین هوشمند خود در حیوانات ادامه خواهند داد و اگر همه چیز خوب پیش برود، سپس آزمایشات انسانی را آغاز خواهند کرد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-12-smart-insulin-glucose-mice-minipigs.html